Siem Reap, Battambang, Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Frank Ooms - WaarBenJij.nu Siem Reap, Battambang, Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Frank Ooms - WaarBenJij.nu

Siem Reap, Battambang, Phnom Penh

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

26 Maart 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Gegroet beste volgers,

Weer een update vanuit het zonovergoten Cambodja. De laatste dag in Siem Reap heb ik een sunset tour op een quad gemaakt. Dit was zowel een gave ervaring (om op de quad te scheuren) en tevens een kreeg ik het echte Cambodja te zien, aangezien de route door debinnenlanden en de rijstvelden ging. Het prachtige landschap, de koeien die de weg blokkeerde, de zonsondergang en alle zwaaiende kinderen die ik onderweg tegen ben gekomen maken het voor mij een onvergetelijke ervaring.

Volgende dag zou ik om half 7 opgehaald worden voor de boottocht naar Battambang om 7 uur. Ruim op tijd zat ik klaar, maar toen om 10 voor 7 nog steeds geen tuktuk mij op was komen halen, heb ik zelf een tuktuk geregeld en hoopte nog op tijd te zijn voor de boot. Kwart over 7 was ik er, de boot was er nog en ik was de eerste... uiteindelijk vertrok hij pas om 8 uur. Ondanks dat de boottocht 7 uur duurde, was het een geweldige ervaring om door allerlei floating villages te varen. Men leeft hier gewoon op het water en ook hier werden we weer fanatiek toegezwaaid door de kindjes (ik weet nu hoe de koningin zich voelt). Verder werden er nog wat extra lokale passagiers op het dak van de boot geladen en een ervan had er zelfs een compleet motorblok bij zich. Op de boot Daan & Maurits leren kennen en met hen een hotel gezocht in Battambang. ’s Avonds hebben we genoten van een Cambodian BBQ all you can eat.

De volgende dag zijn we op pad gegaan naar de bamboo train. Dit is erg lachen, al krijg je er wel een pijnlijke reet van. Het is gewoon een karretje van bamboe op een treinrails, aangedreven door een motortje. Wanneer je een tegenligger tegenkomt (er is maar 1 spoor) dient degene met de minste passagiers zijn wagentje van de rails te tillen, zodat de andere door kan rijden. Dit grappige tafereel kwam een aantal keer voor en uiteindelijk hebben we geen een keer van de rails gemoeten. Op het einde van de rit hebben we een steenfabriekje en een rijstopslag bekeken om vervolgens weer terug te gaan.
Later die middag zijn we naar de Killingcave gegaan. Hier zijn vele mensen vermoord tijdens het regime van de Khmer Rouge en vanaf de top van de berg de cave ingegooid (soort van opgeruimd staat netjes). Rond 6 uur vliegen elke dag miljoenen vleermuizen uit deze berg. Dit fenomeen is geweldig om te zien en de vleermuizen bleven maar komen en het zou bijna een uur duren voordat ze allemaal uitgevlogen zijn.

Aangezien er in Battambang verder niet zo heel veel te doen is, ben ik de volgende dag met Daan & Maurits mee naar Phnom Penh gereisd, de hoofdstad van Cambodja. Tijdens de rit een hele collectie aan slechte films gezien. De ‘snelweg’ waar we over reden zat lekker vol met gaten, werd ook bereden door kleine wagentjes met veel te veel lading en een hoop motors; hierdoor was maximum snelheid zo’n 60 km/per uur als je geluk had. Phnom Penh is een gekkenhuis! ‘You want tuk tuk’ wordt wel 26x achter elkaar gevraagd en ze staan al te zwaaien als je de trap af loopt bij je hotel.

De volgende dag was het tijd om de zwarte geschiedenis van dit land met eigen ogen te zien. Eerst naar het Tuol Sleng Genocide Museum, een school die werd gebruikt als gevangenis en om mensen te martelen. We vonden zelfs voetafdrukken met bloed in een van de kamers. Vervolgens door naar de Killings Fields, hier liggen vele massagraven. Als je vervolgens bij een boom komt waar baby’s tegen werden doodgeslagen, besef je pas echt wat voor onmenselijke gruweldaden hier gepleegd zijn. In NL krijg je hier vrij weinig van op school. Tevens is het erg dat de Khmer Rouge erkend werd door de grote landen in de wereld en Pol Pot nog 20 jaar vrij en gelukkig heeft kunnen leven. Indrukwekkende dag.

Verder hebben we in Phnom Penh wat sightseeing gedaan en hebben we vanochtend een kook cursus gedaan. We hebben Banana sausage with chicken en fish amok gemaakt op echte Khmer wijze gemaakt en smaakte zeer goed. Wellicht dat ik dit in NL nog eens kan proberen. Verder ben ik ’s middags nog naar een of andere straatkapper geweest voor een Cambodjaans kapsel en heb ik m’n baardje er toch maar afgehaald.

Morgenochtend vertrek ik met de bus naar Sihanoukville, een plaats aan de zuidkust van het land. Daan & Maurits gaan richting Vietnam, wie weet kom ik ze daar nog ergens tegen.

GROETEN!

• 26 Maart 2013 - 17:31

Joep En Hetty:

wat een geweldig verslag weer Frank ! En wat een ervaringen en indrukken heb je weer opgedaan. Fijn om te lezen dat het je allemaal goed gaat en dat je contact hebt met andere Nederlanders.
    We kijken al weer uit naar het volgende verslag. Blijf genieten !
    xxx

• 26 Maart 2013 - 18:00

Wladimir:

Zeer indrukwekkend allemaal. Nog een goede reis verder.

• 26 Maart 2013 - 19:44

Hans En Marthelly:

Hoi Frank, Wat een hoop maak je daar mee. Maar gelukkig allemaal dingen die je ook wilde zien. We zijn in ieder geval benieuwd naar het Cambodjaanse eten dat je nu kunt maken. Je snapt wel dat moeten we proeven. Verder is het jammer dat we je Cambodjaanse kapsel nu niet kunnen bewonderen omdat er geen foto bij staat. Maak in ieder geval een zelfportret dan bewonderen we je later wel. Veel plezier nog in Cambodja en later in Vietnam waar je volgende week naar toe gaat. Je houdt ons nu goed op de hoogte met je blog, volhouden zou ik zeggen. Op de naar volgende, we kijken er steeds naar uit. Morgen komt Lindsay bij ons eten en dan zullen we alvast verhalen uit Maleisie horen. Groeten uit een ijskoud Goirle (3 graden met gure oostenwind, nachtvorst tot -10 graden). Houdou, je pap en mam.

• 26 Maart 2013 - 22:14

Ingrid En Pieter:

Hoi frank.
    We zijn natuurlijk erg nieuwsgierig naar je kapsel en benieuwd hoe dat eten smaakt.
    Dus een keer een familiediner vind ik een goed plan!
    We volgen je met je verhalen. Geniet maar weer van het volgende avontuur.
    Xx Ingrid en pieter

• 27 Maart 2013 - 20:32

Raquel:

Hee Frank,
    Goed om te lezen dat het je in je eentje ook bevalt daar!
    Klinkt allemaal weer heel leuk en interessant en inderdaad indrukwekkend.
    Leuk dat je ook snel contact maakt met andere Nederlanders zo.
    Geniet ervan verder!
    Ben erg benieuwd naar je kapsel btw ;)

• 02 April 2013 - 18:03

Mayckel:

Frankie, heftig verslagje maar mooie ervaringen lees ik wel, goede reis nog verder. Gr. Mayckel van B