Eerste week: KL & KK - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Frank Ooms - WaarBenJij.nu Eerste week: KL & KK - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Frank Ooms - WaarBenJij.nu

Eerste week: KL & KK

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

03 Maart 2013 | Maleisië, Kota Kinabalu

Om 20.50 uur op zondag 24 februari zijn ik en Lindsay richting Maleisie vertrokken vanaf Schiphol. M'n ouders waren zo lief geweest om de rit naar Amsterdam te verzorgen en het uitgebreide diner op Schiphol. Voordat we konden vertrekken werd eerst het ijs & sneeuw nog van de vleugels af gespoten. 12 Uur later en 35 graden warmer kwamen we aan in Kuala Lumpur. Op naar Chinatown waar ons hostel voor de eerste nachten geboekt was. We zaten tegen Petaling Street aan, de drukste markstraat van KL. Goede ruime kamer, al werd er al snel een grote kakkerlak gepot door Lindsay in de badkamer. De jetlag was redelijk aanwezig aangezien we allebei om half 3 's nachts klaarwakker waren.

De volgende morgen op tijd opgestaan, de hostess had een eitje voor ons gebakken & om 9 uur waren we bij de bekende Petronas Towers (vernoemd naar de wereldberoemde Zanger Petro) en zijn later omhoog gegaan. Geweldig uitzicht op 370 meter hoogte! Daarna was het plan om naar de Imbi Market te gaan, helaas niet gevonden aangezien hier alle straatnamen 5 keer voorkomen in dezelfde wijk. Verder nog een beetje cultuur gedaan met het National Museum, al was dit niet echt spectaculair, al was het interessant om stukken te zien van de 'Dutch Period' in Maleisie. Verder nog wat door Little India & China Town geslenterd, ze verkopen overal precies hetzelfde.

27 februari, wederom een verrrrukkelijk eitje van de hostess en via de National Mosque, waar we beide een gewaad/jurk aanmoesten bij binnenkomst, (mij staat gelukkig alles) door zijn gegaan naar het Birdpark, de grootste voliere te wereld. Erg rustig kon je hier niet van je lunch genieten op het balkon van het restaurant, aangezien de vogels ook van pasta hielden. Vogelshow was redelijk flauw, totdat er een arend besloot zijn eigen weg te kiezen en ertussen uit schoot, wat lichte paniek veroorzaakte bij de verzorgers, aangezien hij aan het eind van de show nog niet terug gekeerd was en vooral aan het azen was op de kleine kinderen van het schoolreisje voor ons. Verder nog even door het Islamitic Art Museum gelopen.
Conclusie KL: chaotische stad van extremen, wolkenkrabbers versus marktlui in Chinatown. Elke minuut kijk je je ogen uit, maar verder is de stad eigenlijk niet zo spectaculair. Op naar Kota Kinabalu!

Vroeg vertrokken vanuit het hostel, bus naar LCC Terminal & vliegen richting Sabah. Het plan was om de beroemde Mount Kinabalu te beklimmen. We wisten dat dit een prijzig grapje zou worden vanwege de monopolie positie van Sanctuary Lodge, maar echter kwamen we er al snel achter dat de berg de komende dagen volgeboekt zat (je dient te overnachten halverwege). Beetje balen, want wat moet ik nu met m'n handschoenen, thermoshirt & Unox muts... Snel een slaapplek gezocht & gevonden bij Lucy's Homestay (via een kleine omweg, sorry Lin!). Een echt backpackers verblijf en een hele aardige hostess. 's avonds heerlijk gegeten, al schoot er af en toe wel een flinke muis/rat door de keuken.

De volgende dag zijn we met een enkele andere backpackers richting de Raflesia gegaan (de grootste bloem ter wereld, enkel 5 dagen per jaar open en bijna 3 meter groot). Hiervoor moesten we wel 3 uur in een gammele Minivan toeren. Daarna zijn we doorgegaan naar de Poring Hot Springs, waar watervallen en batcaves te zien waren. De terugreis ging een stuk sneller aangezien de chauffeur besloot alvast wat te gaan trainen voor de Grand Prix van Maleisie en blies de wagen zo de bergen op en af.

Gisteren zijn we met de Jetty's naar de eilandjes Mamutik en Sapi gegaan, twee echte bounty eilandjes, om te gaan snorkelen. Hier was het rif geweldig mooi en waren er vele tropische vissen te zien in het water! Op advies in een shirt met lange mouwen gaan snorkelen, anders verbrand je levend. Opvallend was dat bijna alle chinezen en koreanen die hier ook op vakantie waren niet konden zwemmen! In het afgezette gedeelte dreven zo'n honderd oranje zwemvasten dicht tegen elkaar aan. 's Avonds hebben we genoten van echt seafood. De tilapia, krab en garnalen zwommen nog rustig en onwetend rond voordat ze op ons bord lagen.

Vanochtend hebben we opnieuw de minivan gepakt en zijn we richting de voet van de Kinabalu gereisd om enkele trails te doen. Deze waren pittig aangezien er redelijk wat geklommen moest worden en de routes erg onduidelijk waren, waardoor we als het ware rondjes aan het lopen waren. Verder was het wel een mooie ervaring. 's avonds zijn we nog over de Philipian Market gelopen, hier worden de vissen voor je neus geslacht met hakbijlen en alle tentjes naast elkaar precies hetzelfde (bv. 20 tentjes die alleen mango's verkopen en allemaal voor dezelfde prijs!)

Morgen vertrekken we richting Kuching, een stad in het andere deel van Maleisisch Borneo, Sarawak.

• 03 Maart 2013 - 15:22

Suzanne:

Ziet er nu al goed uit! Heel veel plezier daar en geniet ervan natuurlijk!!
    XX

• 03 Maart 2013 - 16:30

Joep & Hetty:

Superleuk verslag Frank & Lindsay. Jullie hebben al veel gezien en beleefd daar. Jammer dat de berg niet beklommen kon worden maar zo te lezen hebben jullie nog genoeg andere dingen kunnen zien en doen.
    Blijven genieten samen.
    xxx

• 03 Maart 2013 - 16:37

Ingrid En Pieter:

Wat een verhalen en dat allemaal in een week. Jullie genieten enorm al zijn die beesten niet het leukste.
    Geniet nog lekker verder en heel veel plezier. Xxxxx groetjes Ingrid en pieter

• 03 Maart 2013 - 17:09

Simone:

Zo ons moederke is wel wild met d'r kusjes haha, maar dat terzijde! ;-) Jullie vermaken je wel, dat is duidelijk, het klinkt allemaal super!! En dat jouw alles staat willen we dan ook wel zien hè Frank! Daar verwacht ik nog wel 'n fotootje van! Wederom; veel plezier!
    X

• 03 Maart 2013 - 18:52

Raquel:

Hee Frank & Lindsay,
    Klinkt heel leuk en interessant!
    Ben erg benieuwd hoe de jurk staat, Frank ;)
    Veel plezier verder, geniet ervan!
    X

• 03 Maart 2013 - 20:47

Martin:

Goed om te zien dat jij als Master of Science overal je weg in weet te vinden. Veel plezier daar!

• 04 Maart 2013 - 19:33

Frank, Yvonne En Mike:

Hee Frankie en Lin,

Super zeg, al veel gezien en gedaan en wat 'n geluk dat die bloem nu net open te zien was!!!!
    En dat snorkelen tussen al die drijvende zwemvesten lijkt ons ook 'n hele gewaarwording, haha tja je maakt zo nog eens wat mee. We missen wel de foto's zeker van de verkleedpartij in een jurkie.....die we willen we ook wel zien.
    Nou geniet er maar Lekker van.....wij wachten het nu reisverslag wel af.
    Groetjes en kuzz van Frank Mike en Yvonne

• 05 Maart 2013 - 18:47

Hans En Marthelly:

We hadden van je al de nodige app's gehad de afgelopen dagen, maar dit verslag is veel uitgebreider en leuk om te lezen. Jullie maken toch zo wel erg veel mee. We zijn zo benieuwd naar de foto's. Jammer van die berg waar jullie speciaal naar toe wilden, maar gelukkig zijn er nog genoeg andere dingen te beleven in de buurt. We zijn blij dat jullie niets van al die ongeregeldheden gemerkt hebben op Saba. Ga maar lekker gezellige dingen doen: de oerang oetangs en andere oosterse zaken. Hopelijk worden jullie ook lekker bruin en smaakt het eten jullie goed. Het is tenslotte vakantie.
    Houd je haaks en geniet met volle teugen.
    Tot hoors, je vader en moeder.